قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

آنچه قراره در این مقاله بخوانید!

سیستم ترمز خودرو از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

آیا بخشی مهمتر از سیستم ترمز در ماشین شما وجود دارد؟ سایر بخش‌ها نیز مهم هستند، اما وقتی صحبت از ایمنی اساسی و ایمنی یک وسیله نقلیه به میان می‌آید، ترمزها اولین چیزی هستند که بیشتر مردم به آن فکر می‌کنند. با توجه به اهمیت سیستم ترمز خودروی ما، ایده خوبی است که همه ما با قسمت های مختلف سیستم ترمز خودرو آشنا باشیم.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

سیستم ترمز چیست؟

سیستم ترمز خودرو به مجموعه ای از دستگاه های خاص اطلاق می شود که به قسمت های خاصی از خودرو (عمدتاً چرخ ها) نیرو وارد می کند و در نتیجه درجه خاصی از ترمز اجباری را انجام می دهد.

عملکرد سیستم ترمز این است که یک اتومبیل در حال حرکت را به شدت متوقف کند یا حتی با توجه به نیازهای راننده تا حد معینی متوقف شود. و این امکان را به راننده می دهد تا برای پارک کردن خودروی متوقف شده در شرایط مختلف جاده (از جمله در سراشیبی)؛ سرعت ثابتی را برای خودروهایی که در سرازیری حرکت می کنند حفظ کند.

سیستم ترمز از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

ماژول کنترل ABS
تقویت کننده ترمز
ترمزهای دیسکی
درام ترمز
ترمز اضطراری
سیلندر اصلی
پدال ترمز
سنسور سرعت چرخ

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

کالیپر ترمز

کالیپر ترمز بخشی از ترمز دیسکی است. عنصر چرخان آن یک دیسک فلزی است که به صورت انتهایی کار می کند و به آن دیسک ترمز می گویند. در هر ترمز 2 تا 4 عدد وجود دارد. این بلوک های ترمز و دستگاه های فعال کننده آنها در دو طرف دیسک ترمز نصب می شوند. در میان براکت‌های گیره‌ای، مجموعاً به آنها کالیپر ترمز می‌گویند. دیسک ترمز و کالیپر ترمز با هم ترمز دیسکی کالیپر را تشکیل می دهند.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

سیلندرهای ترمز

سیلندر ترمز از یک پوشش سیلندر ترمز، یک پیستون، یک میله پیستون، یک فنجان و یک فنر کمکی تشکیل شده است.  از طریق عملکرد سوپاپ سه طرفه، هنگامی که هوای فشرده وارد سیلندر ترمز می شود، پیستون را از طریق مجموعه ای از دستگاه های اصلی برای انجام ترمز فشار می دهد.

سیلندرهای ترمز معمولاً از ساختار تک پیستونی یا دو پیستونی استفاده می کنند.با در نظر گرفتن سیلندر چرخ دو پیستونی به عنوان مثال، این سیلندر شامل دو پیستون، دو فنجان و فنر است. عملکرد فنر حفظ تماس نزدیک بین فنجان، پیستون و کفشک ترمز برای اطمینان از حساسیت و قابلیت اطمینان در هنگام ترمزگیری است.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

ترمزهای دیسکی

به ترمز دیسکی لنت و روتور نیز می گویند. وقتی صحبت از سیستم ترمز دیسکی می شود، چهار بخش وجود دارد که باید بدانید: لنت ترمز، روتور دیسک ترمز، کالیپر ترمز و سخت افزار ترمز. اصل کار آن را می توان به عنوان یک دیسک توصیف کرد. هنگامی که دیسک چرخان را با انگشت شست و سبابه خود فشار می دهید، چرخش دیسک نیز متوقف می شود. ترمز دیسکی خودرو از یک پمپ روغن ترمز، یک دیسک ترمز متصل به چرخ و یک کالیپر ترمز روی دیسک تشکیل شده است. هنگام ترمزگیری، روغن ترمز با فشار بالا، پیستون را در کالیپر فشار می دهد و لنت های ترمز را روی دیسک ترمز فشار می دهد تا ترمز شود.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

درام ترمز

اجزای یک ترمز درام چیست؟ اجزای ترمز درام شامل صفحه پشتی، درام ترمز، کفشک ترمز، سیلندر چرخ و فنرها و پین های مختلف است.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

ترمز درام از مکانیزم انتقال ترمز استفاده می کند تا کفش ترمز را وادار کند که پوشش اصطکاک ترمز را به داخل درام ترمز فشار دهد، در نتیجه نیرویی برای ترمز کردن چرخ ها یا توقف آن ها در کوتاه ترین فاصله در صورت نیاز تولید می شود تا از ایمنی رانندگی اطمینان حاصل شود و اطمینان حاصل شود که خودرو به طور قابل اعتماد پارک شده است و نمی تواند به طور خودکار سر بخورد.

تقویت کننده ترمز

تقویت کننده ترمز جزئی در سیستم ترمز خودرو است که برای تقویت گشتاور پدال ترمز عمل می کند. این به رانندگان این امکان را می دهد که با تلاش کمتری سریع تر و راحت تر ترمز کنند. این جزء به بهبود واکنش و کنترل قدرت هنگام ترمزگیری کمک می کند. این به ایمنی رانندگی بسیار مرتبط است به طوری که شرایط باید همیشه در بهترین حالت باشد.

شما می توانید هنگام رانندگی با ماشین راحتی داشته باشید و یکی از این راحتی ها را می توان به دلیل تقویت کننده ترمز به دست آورد. وقتی می خواهید ترمز کنید نیازی به صرف انرژی زیادی ندارید. پایه احساس راحتی بیشتری می کند و نتیجه همچنان ایمن است.

در مقایسه با خودرویی که مجهز به ترمز تقویت کننده نیست، فرآیند ترمزگیری به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد به طوری که پا گذاشتن روی پدال احساس سنگینی می کند. این همان چیزی است که باعث می شود خودروهای جدیدتر دارای یک تقویت کننده ترمز داخلی باشند.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

از تقویت کننده ترمز می توان برای توقف ایمن خودرو حتی در هنگام حرکت با سرعت بالا استفاده کرد. این از نقش آن جدایی ناپذیر است که می تواند سیستم ترمز را دو برابر کند. نیروی لازم برای کارکردن پدال ها خیلی زیاد نیست. فشار دادن آسان پدال ترمز باعث می شود 3-5 بار آویزان شود.

خطوط ترمز و شیلنگ

بر خلاف خطوط ترمز، که لوله های فلزی هستند که طول خودرو را طی می کنند، شیلنگ ترمز کوتاه موجود در هر چرخ از لاستیک ساخته شده است. وظیفه شیلنگ این است که مایع ترمز را از خط ترمز ثابت شده روی بدنه خودرو تا بقیه مسیر تا کالیپر ترمز روی چرخ حمل کند.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

پدال ترمز

پدال ترمز پدالی است که با پای خود فشار می دهید تا وسیله نقلیه کندتر حرکت کند یا متوقف شود. هنگامی که راننده پای خود را روی پدال ترمز می گذارد، سیستم به طور خودکار فشار بهینه لازم را برای جلوگیری از برخورد با خودروی جلویی اعمال می کند.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

تفاوت ترمز درام و ترمز دیسکی

اصل ترمز و ساختار

ترمزهای درام یک سیستم ترمز مهر و موم شده با لنت های ترمز ثابت در درام ترمز هستند. هنگام ترمزگیری، لنت های ترمز به درام ترمز ساییده می شوند و در نتیجه سرعت خودرو کاهش می یابد.

عملکرد اتلاف گرما

ترمزهای دیسکی با توجه به ویژگی های ساختاری خود، معمولاً دارای خواص تهویه و اتلاف حرارت خوبی هستند، در حالی که ترمزهای درام به دلیل آب بندی بودن، بیشتر از انباشت گرما رنج می برند و در نتیجه عملکرد ترمزگیری کاهش می یابد.

قدرت ترمز

ترمزهای درام دارای گشتاور ترمز نسبتاً زیادی هستند و برای کاربردهایی که به گشتاور ترمز زیاد نیاز دارند، مانند کامیون های سنگین و اتوبوس، مناسب هستند.

ترمزهای دیسکی دارای گشتاور ترمز بزرگتر و واکنش ترمز سریعتر هستند و برای خودروها، موتورسیکلت های با کارایی بالا و چند وسیله نقلیه سبک مناسب هستند.

هزینه های نگهداری

ترمزهای درام ساختار نسبتاً ساده و هزینه های نگهداری کم دارند.

ترمزهای دیسکی ساختار پیچیده تری دارند و نیاز به تعویض منظم صفحات اصطکاکی و روغن روان کننده دارند که در نتیجه هزینه های نگهداری بالاتری را به همراه دارد.

برنامه ماشین

ترمزهای درام بیشتر در مدل های ارزان تر و برخی از وسایل نقلیه با وسایل نقلیه بزرگتر استفاده می شود.

ترمزهای دیسکی بیشتر در مدل های با قیمت بالاتر و برخی مواردی که نیازهای بالاتری برای عملکرد ترمز دارند استفاده می شود.

مزایا و معایب ترمز درام و ترمز دیسکی

در مقایسه با ترمزهای درام، سطح کار ترمزهای دیسکی صاف است و حرارت را از هر دو طرف منتقل می کند. چرخش دیسک به راحتی خنک می شود و مستعد تغییر شکل عمده نیست. عملکرد ترمز نسبتاً پایدار است. پس از استفاده طولانی مدت، دیسک ترمز به دلیل دمای بالا منبسط می شود که باعث افزایش قدرت ترمز می شود.

سیستم ترمز چیست؟ | قطعات تشکیل دهنده سیستم ترمز خودرو | لنت استور

در حالی که ترمزهای درام گرما را از یک طرف هدایت می کنند و اختلاف دما بین دو طرف داخلی و خارجی زیاد است و باعث می شود درام ترمز به راحتی تغییر شکل دهد. در همان زمان، پس از ترمز طولانی مدت، درام ترمز به دلیل دمای بالا منبسط می شود و عملکرد ترمز ضعیف می شود.

ساخت ترمزهای درام ارزان است و از طراحی سنتی پیروی می کند. در طی فرآیند ترمزگیری یک خودروی چهار چرخ، به دلیل اثر اینرسی، بار چرخ های جلو معمولاً 70 تا 80 درصد کل بار خودرو را تشکیل می دهد.

نیروی ترمز چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب است و چرخ های عقب نقش ترمز کمکی را ایفا می کنند، بنابراین تولید خودروها برای صرفه جویی در هزینه ها، سازندگان از روش های ترمز دیسک جلو و درام عقب استفاده می کنند. با این حال، برای وسایل نقلیه سنگین، از آنجایی که سرعت وسیله نقلیه به طور کلی خیلی خوب نیست و دوام کفش های ترمز بالاتر از نوع ترمز دیسکی است، بسیاری از خودروهای سنگین هنوز از طراحی درام چهار چرخ استفاده می کنند. راندمان ترمز و اتلاف حرارت ترمزهای درام بسیار بدتر از ترمز دیسکی است. پایداری نیروی ترمز ترمزهای درام نسبتا ضعیف است. نیروی ترمز در جاده های مختلف به شدت تغییر می کند و کنترل آن دشوار است.

به دلیل عملکرد ضعیف اتلاف گرما، مقدار زیادی گرما در هنگام ترمزگیری جمع می شود. لنت ترمز و درام ترمز تحت تأثیر دماهای بالا مستعد تغییر شکل های بسیار پیچیده هستند که به راحتی می تواند باعث محو شدن ترمزها و زنگ زدن و در نتیجه کاهش راندمان ترمز شود.

علاوه بر این، پس از استفاده از ترمز درام برای مدتی، فاصله کفشک ترمز باید به طور منظم تنظیم شود و حتی کل درام ترمز باید برداشته شود تا گرد و غبار ترمز انباشته شده تمیز شود.

ترمزهای دیسکی به این صورت است که صفحه اصطکاک مستقیماً روی دیسک عمل می کند، اثر افزایش اصطکاک خودکار ندارد و راندمان ترمز نسبتاً کم است.

بنابراین، هنگامی که در سیستم ترمز هیدرولیک استفاده می شود، اگر فشار مورد نیاز خط لوله تحریک ترمز نسبتاً بالا باشد، باید یک دستگاه کمکی قدرت جداگانه نصب شود.

هنگامی که از آن به عنوان ترمز دستی نیز استفاده می شود، دستگاه انتقال ترمز دستی اضافی از ترمز درام پیچیده تر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه

پنل کاربری

محصولات پرفرش