لنت ترمز از چه چیزی ساخته شده است؟
لنت ترمز از چه چیزی ساخته شده است؟
مواد اصطکاک لنت ترمز نقش مهمی در سیستم ترمز دارند زیرا ترمزها از اصطکاک برای ترمز (کاهش سرعت و توقف) استفاده می کنند. لنت های ترمز شامل دو نوع لنت دیسکی و کفشکی می باشند که از ترکیب ۴۰ تا ۶۰ نوع ماده خام ساخته شده اند.
بهترین مواد برای لنت ترمز به عوامل مختلفی از جمله نوع خودرو، شرایط رانندگی و نظرات شخصی بستگی دارد. در اینجا ما به برخی از مواد رایج لنت ترمز و ویژگی های آنها اشاره خواهیم کرد.
لنت های نیمه فلزی از پرکاربردترین لنت های می باشند که نیمی از آن را الیاف پشم فولادی، رزین فنولیک، پودر اصطکاک، پودر لاستیک تشکیل می دهد. این نوع لنت ها مقرون به صرفه هستند و با اصطکاک بالا، قدرت ترمز خوبی را ارائه می دهند که برای رانندگی روزمره و وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها مناسب است. از معایب این لنت ها می توان گفت به طور معمول سنگین تر از سایر انواع لنت ترمز هستند که ممکن است کمی بر راندمان سوخت تأثیر بگذارند. آنها همچنین ممکن است هنگام فرسودگی صداهای ساییدن یا جیرجیر ایجاد کنند و برای گرم شدن در آب و هوای سردتر به زمان نیاز دارند.
لنت های کم فلز که در ساختار آنها از حداکثر ۳۰ درصد فلز و الیاف پشم فولاد، پودر مس، رزین فنولیک، پودر اصطکاک، گرافیت استفاده شده است، نرم تر هستند و در شرایط دمای بالا عملکرد بهتری دارند. آنها حتی پس از استفاده طولانی مدت بدون صدا و سازگار با محیط زیست هستند. از نقاط ضغف آنها عمر کوتاه ی می باشد که باید زودتر تعویض شوند. و اینکه ممکن است آنها گرد و غبار بیشتری تولید کنند و به طور کلی در ترمزگیری با سرعت بالا در مقایسه با لنت ترمز نیمه فلزی، کمتر موثر هستند.
لنت سرامیکی که از موادی مانند پودر مس، رزین فنولیک، پودر اصطکاک، سیلیکات زیرکونیوم، سولفات باریم، گرافیت، پودر لاستیک نیتریل، تیتانات پتاسیم ساخته شده اند دارای مقاومت و دوام بالایی نسبت به دیگر لنت ها می باشند و سبک وزن هستند، حرارت کمتری تولید می کنند. آنها همچنین نسبت به لنت های فلزی گرد و غبار کمی تولید می کنند. از معایب این نوع لنت قیمت بالای آنها نسبت به دیگر لنت های می باشد.
بسته به نقش خاص خود، مواد اولیه لنت ترمز به ۳ دسته تقسیم می شوند: که شامل باندر، تقویت کننده و پرکننده و مواد تنظیم اصطکاک می باشد.
باندرها موادی هستند که تمام اجزای پدها را کنار هم نگه می دارند. این ماده باید دارای ضریب اصطکاک پایدار و بالا، مقاوم در برابر دمای بالا و تغییرات سریع دما و وزن سبک باشد. در حال حاضر به طور عمده از رزین فنل یا رزین های اصلاح شده استفاده می شود.
آرماتور یک ماده فیبری است که برای افزایش کیفیت مکانیکی آن به باندر اضافه می شود. انواع مختلفی از الیاف آلی و معدنی مانند الیاف آرامید و الیاف فلزی استفاده می شود. پرکننده ها برای پر کردن شکاف بین اجزای دیگر لنت ترمز استفاده می شوند.
مواد تنظیم اصطکاک ضریب اصطکاک را تولید و اصلاح می کند. آنها برای تقویت اثربخشی یا تثبیت عملکرد مواد اصطکاکی استفاده می شوند. مواد اولیه مختلفی مانند روان کننده ها، پرکننده های آلی، پرکننده های معدنی، مواد ساینده و پودر فلز در صورت لزوم با هم مخلوط می شوند.
چگونه لنت ترمز مناسب خودروی خود را انتخاب کنیم؟
هنگام انتخاب بهترین لنت ترمز برای وسیله نقلیه خود به نکات زیر توجه کنید:
نوع وسیله نقلیه و استفاده: برای رانندگی روزمره، لنت ترمز نیمه فلزی به دلیل دوام و مقرون به صرفه بودن، بهترین انتخاب است. برای وسایل نقلیه با عملکرد بالا یا آنهایی که در مسابقات استفاده می شوند، لنت های ترمز سرامیکی ممکن است عملکرد ترمز و مقاومت حرارتی بهتری را ارائه دهند.
شرایط رانندگی: اگر اغلب در محیطهای با دمای بالا رانندگی میکنید یا به عملکرد بهتر ترمز در شرایط شدید نیاز دارید، لنتهای ترمز سرامیکی ممکن است انتخاب بهتری باشند. لنتهای ترمز ارگانیک ممکن است برای رانندگی با سرعت کم و شهری که تولید سر و صدا و گرد و غبار نگران کننده است، مناسب باشد.
بودجه: هنگام انتخاب لنت ترمز به بودجه خود توجه کنید. لنت های ترمز سرامیکی معمولاً گران تر از گزینه های نیمه فلزی و ارگانیک هستند.
در نتیجه، بهترین مواد لنت ترمز به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی دارد. برای تعیین مناسب ترین لنت ترمز برای وسیله نقلیه خود با سازنده خودرو یا یک مکانیک حرفه ای مشورت کنید.