راهنمای کامل نصب لنت ترمز گام به گام
لنت های ترمز با کمک به کاهش سرعت و توقف خودرو در حین رانندگی، نقشی حیاتی در خودروی شما ایفا می کنند. با گذشت زمان، لنت های ترمز دیسکی فرسوده می شوند و متوجه می شوید که وسیله نقلیه شما به خوبی توقف نمی کند. معمولاً به این معنی است که لنت های ترمز فرسوده شده و نیاز به تعویض دارند. اگر ابزار مناسبی داشته باشید و روش کار را بدانید، تعویض لنت ترمز کار سختی نیست. انجام این کار توسط خودتان، شما را از سفر به گاراژ و هزینه های اضافی نجات می دهد.
اکثر خودروهای امروزی دارای ترمز دیسکی در چرخ های جلو و عقب هستند. با این حال، بسیاری از مدل های اقتصادی و جمع و جور تمایل به ترمز درام در عقب دارند. ترمزهای جلو سریعتر از ترمزهای عقب فرسوده می شوند و باید بیشتر تعویض شوند. یکی از نشانه های فرسوده شدن لنت ترمز، صدای جیر جیر یا خراشیدن هر زمان که پدال ترمز را فشار می دهید است. صدای ترمز همچنین ممکن است در صورت رانندگی بدون ترمز یا به دلیل فرسودگی یا نامناسب بودن لنت های قدیمی باشد. اگرچه چندین عامل دیگر نیز در ایجاد این مشکل نقش دارند، اما در بیشتر موارد دلیل اصلی فرسوده شده لنت های ترمز می باشد. بنابراین تعویض آنها برای خودرو و ایمنی شما بسیار مهم است. این راهنمای جامع و گام به گام به شما در مورد ابزارها و فرآیند کامل مورد نیاز برای تعویض لنت ترمز در وسیله نقلیه خود کمک می کند.
1- مهره خرطومی را شل کنید
اولین قدم این است که چرخ ها را بردارید، بنابراین با شل کردن مهره ها با وسیله نقلیه روی زمین شروع کنید. اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه روی سطحی صاف پارک شده است تا به عقب یا جلو غلت نخورد. مهره ها را با استفاده از اتو لاستیک یا میله شکن در حدود دو سوم راه باز کنید اما هنوز چرخ را خارج نکنید. اگر تا به حال لاستیک پنچر شده را عوض کرده اید، ممکن است با این مرحله آشنا باشید.
2-وسیله نقلیه را با استفاده از جک طبقه بلند کنید
قدم بعدی این است که ماشین را با دقت با استفاده از جک طبقه بالا ببرید. برای تعیین موقعیت صحیح قرار دادن جک در زیر خودرو می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. برخی از خودروها دارای نقاط اختصاصی برای قرار دادن جک های کف هستند و پس از یافتن آنها، از جک برای بلند کردن خودرو استفاده کنید.
3-از پایه جک برای نگه داشتن خودرو استفاده کنید
هنگامی که چرخ از زمین جدا شد، پایه جک را زیر نقاط جک شاسی قرار دهید. برای نقاط خاص می توانید به دفترچه راهنما مراجعه کنید. هنگام کار با خودرو برای ایمنی باید از پایه جک استفاده کنید زیرا جک های هیدرولیک می توانند در طول زمان بدون هشدار غرق شوند.
4-چرخ را بردارید
هنگامی که وسیله نقلیه به طور ایمن از زمین بلند شد، مهره های گیره را بردارید و چرخ را از توپی خارج کرده و برای ایمنی بیشتر آن را زیر خودرو قرار دهید. اکنون به کالیپر ترمز و روتور دسترسی دارید.
5-پیچ و مهره های نصب کولیس را باز کنید
کالیپر لنتهای ترمز را در خود جای میدهد که روی روتورها فشرده میشوند و وسیله نقلیه شما را متوقف میکنند. ابتدا باید پیچ های کولیس را باز کنید تا کولیس را از مجموعه روتور دور کنید. اندازه صحیح سوکت و آچار حلقه ای را برای انجام عملیات انتخاب کنید. کولیس ها در طرح های یک تکه و دو تکه هستند که با دو یا چهار پیچ محکم می شوند و بسته به وسیله نقلیه می تواند متفاوت باشد. اگر به راحتی باز نمی شوند، می توانید روغن نافذ را اسپری کنید تا به راحتی باز شوند.
6-کالیپر ترمز را بردارید
پس از برداشتن کالیپر متوجه خواهید شد که مجموعه به خط ترمز متصل شده است. اجازه ندهید کالیپر کنار خط ترمز آویزان شود و به آرامی روی روتور قرار گیرد یا آن را با یک تکه سیم آویزان کنید. این تضمین می کند که کالیپر به طور ایمن کنار گذاشته شده و هیچ گونه فشاری بر شیلنگ ترمز وارد نمی کند که تعمیر آن هزینه بالایی دارد.
7-لنت های ترمز قدیمی را بردارید
در این مرحله باید لنت های ترمز قدیمی را بردارید. توجه به نحوه اتصال آنها بسیار مهم است، زیرا برخی از لنت های ترمز توسط گیره های فلزی متصل می شوند در حالی که برخی فقط می چسبند. به آرامی آنها را بدون آسیب رساندن به گیره یا روتور ترمز بیرون بیاورید. هنگام برداشتن لنت های ترمز، جهت را بررسی کرده و به خاطر بسپارید تا بتوانید لنت های جدید را به راحتی نصب کنید. همچنین اگر لنت ترمز جدید شما دارای گیره است، می توانید گیره های قدیمی را بردارید و آنها را تعویض کنید. روتورها را از نظر تاب خوردگی، آسیب یا ترک بازرسی کنید.
8-پیستون های کالیپر را تنظیم کنید
پیستون های کالیپر باید کالیبره شوند (یا به عقب فشار داده شوند) تا لنت های ترمز جدید ضخیم تر را در خود جای دهند. می توانید این کار را با ابزار کمپرسور پیستون کالیپر ترمز یا گیره C-Clamp ساده انجام دهید. در برخی خودروها، پیستون را نمی توان به صورت دستی فشرده کرد. درعوض، از شما میخواهد که بهطور الکترونیکی به پیستونها سیگنال دهید تا حرکت کنند تا لنتهای ترمز جدید را جا دهند. این را می توان با کمک ابزار اسکن OBD انجام داد.
9-لنت ترمز جدید نصب کنید
پس از برداشتن لنت های ترمز قدیمی، مرحله بعدی این است که قبل از نصب لنت های ترمز جدید، پشت لنت های ترمز جدید را چرب کنید. گریس به کاهش صدای جیر جیر ناشی از فشار دادن پیستون های کالیپر به پشت لنت ها کمک می کند. اما مطمئن باشید که هیچ گونه گریسی به قسمت اصطکاک لنت ها اضافه نکنید که ممکن است باعث لیز خوردن شود. لنت های ترمز جدید را در همان نقطه قرار دهید و دقیقاً به روشی که لنت های ترمز قبلی را برداشتید.
10-کالیپر ترمز را دوباره نصب کنید و پیچ ها را ببندید
با قرار گرفتن لنت های ترمز جدید، زمان آن فرا رسیده است که کالیپر را روی روتور به عقب برگردانید. کالیپر ترمز را ردیف کنید و پیچ ها را دوباره در جای خود قرار دهید.
11-سطح مایع ترمز را بررسی کنید
درپوش مخزن روغن ترمز را باز کرده و مطمئن شوید که سطح روغن ترمز پایین نیست و در صورت لزوم آن را شارژ کنید.
12-چرخ را دوباره بچسبانید و مهره ها را محکم کنید
چرخ را دوباره روی پیچ هاب قرار دهید و مهره های گیره را با دست ببندید تا چرخ به توپی محکم شود.
13-لول چرخ را محکم کنید
اکنون پایه های جک را بردارید و خودرو را به آرامی روی زمین برگردانید. پس از بازگشت ماشین روی زمین، می توانید جک را بردارید و آن را کنار بگذارید. با بستن یک مهره و سپس مهره دیگر دقیقاً مخالف آن، مهره ها را به صورت ستاره ای محکم کنید. این تضمین می کند که چرخ شما کاملاً و صاف روی سطح توپی قرار گرفته است. برای مقادیر گشتاور وسیله نقلیه خود دفترچه راهنمای مالک را بررسی کنید. اگر آچار گشتاور دارید، از آن برای سفت کردن مهرهها به مقدار گشتاور توصیه شده استفاده کنید. این کار از تکان خوردن و سفت شدن بیش از حد چرخ جلوگیری می کند.
آخرین مرحله آزمایش و اطمینان از عملکرد صحیح لنت ترمز است. ماشین خود را روشن کنید و پدال ترمز را فشار دهید. در ابتدا هیچ مقاومتی ایجاد نخواهد کرد و پدال به راحتی تا سطح زمین پایین می رود. پدال ترمز را پنج یا شش بار به طور مکرر پمپ کنید و سیستم ترمز فشار را دوباره ایجاد می کند. اکنون پدال ترمز پاسخ می دهد و می توانید با رانندگی در اطراف ترمزها را آزمایش کنید. سعی کنید در چند مایل اول از ترمز شدید خودداری کنید. می توانید همین روش را برای چرخ دیگر تکرار کنید.