زود تمام شدن لنت ترمز یکی از معضلاتی است که برخی از رانندگان بسیار از آن گلایه دارند. درهمینراستا، علیرغم عمر مفیدی که لنتها دارند، اما برخی فاکتورها سبب میشود تا لنتها زودتراز زمان مقرر کارایی خود را ازدست بدهند. استفاده همزمان از پدال ترمز و گاز یکی از عادتهای رایج و بد رانندگان است. موردی که به سرعت میتواند سبب فرسودگی وتمامشدن لنتترمز شود. رانندگی با سرعتهای بالا، شتابزده و هیجانی، خصوصاً به صورت طولانیمدت از دیگر موارد حائز اهمیت است.
رانندگی در مسیرهای پر ترافیک یعنی استفاده مکرر و مداوم از ترمز. این عامل برابر است با اصطکاک و استهلاک بیشتر سیستم ترمز خصوصاً لنتها. در نتیجه زود تمام شدن و فرسودگی لنت اصلاً دور از انتظار نیست! پایینبودن کیفیت و نامرغوب بودن جنس لنتها و وجود نقص در روتور از دیگر علل زود تمامشدن لنت ترمز محسوبمیشود. خالی شدن روغن ترمز و رانندگی در مسیرهای غیرهموار و شیبدار نظیر سربالاییها و سرپایینیها نیز بیتأثیر نخواهدبود.
علایم لنت خوری
لنت خوری و تمام شدن لنت ترمز علائم مختلفی دارد که وقوع یک یا چند مورد از آنها، خبر از بررسی و احتمالاً تعویض لنتها میدهد. نخستین علامت لنت خوری را میتوان روشن شدن چراغ خطرترمز دانست که در برخی از خودروها درنظرگرفته شده است. پایین رفتن پدال ترمز از دیگر علائم است که غالباً به دلیل کاهش ضخامت لنت اتفاق میافتد. کیفیت و جنس لنتها در بروز این مورد بسیار اهمیت دارد. ترمز نگرفتن یا دیرعمل کردن ترمز و همچنین کشیده شدن فرمان هنگام ترمز کردن به یک سمت، از دیگر علائم رایج و البته حائزاهمیت است.
شنیدن صداهای غیرمتعارف هنگام ترمزگیری از دیگر علائم لنت خوری و فرسودگی آن است. این صداها نظیر صدای جیرجیر یا سوت، معمولاً تیز و بلند بوده و مدت زمان قابل توجهی شنیده میشود. وجود واکنش های غیرطبیعی هنگام فشاردادن پدال ترمز نظیر پرت شدن پا، نیاز به فشار مضاعف و لرزیدن آن از دیگر علایم لنت خوری به شمار می رود.
عمر مفید لنت ترمز
عمر مفید لنت خودرو به عوامل مختلفی بستگی دارد. نخستین عامل، جنس، کیفیت و مرغوبیت آن است. بدون تردید این عامل به دلیل تأثیر مستقیم بر عملکرد و تاب آوری لنت، از اهمیت ویژه ای برخورداراست. لذا تهیه و خرید لنتهای معتبر و باکیفیت نظیر لنت برند تکستار اقدام مناسبی در این خصوص محسوبمیشود. عامل دیگر نوع کارکرد و شرایط رانندگی شماست. هرچه تعداد دفعات ترمزگیری و تکرر دفعات بیشتر باشد، طبیعتاً احتمال فرسودگی و شدت کاهش عمر مفید لنت افزایش مییابد. اساساً موقعیتهایی که اصطکاک و استهلاک لنت را افزایش دهد، سبب کاهش عمرمفید و فرسودگی لنت خواهدشد. ترمزهای ناگهانی، فشار بیش از حد پدال ترمز، انجام حرکات نمایشی و وزن زیاد خودور ازجمله این موارد تأثیرگذار است. ازلحاظ کارکرد نیز بسته بهنوع لنت و شرایط استفاده، محدوده 30 تا 70 هزارکیلومتر را میتوان نُرم استاندارد عمرمفیدلنت بهشمارآورد.
راه تشخیص تمام شدن لنت ترمز
باتوجه به اهمیت لنتها و تمام شدن آن بهعنوان یک معضل جدی ، راه تشخیص تمام شدن لنت اهمیت بسزایی دارد. درهمین راستا و به منظور تشخیص تمام شدن لنت، راهکارهای مختلفی وجود دارد که به برخی از آنها اشاره میکنیم.
بررسی ظاهری :
شاید رایج ترین روش در تشخیص تمام شدن لنت، بررسی ظاهر فیزیکی آن باشد. البته این عامل نیاز به معاینه فنی دارد. کاهش ضخامت لنت و عمق لنت، ساییده شدن و وجود شکاف از مهمترین علائمی است که حاکی از تمام شدن لنت ترمز است.
بروز صداهای نامتعارف خصوصاً صدای سوت مانند
یکی از راههای مهم در تشخیص تمام شدن لنت ترمز، به گوش رسیدن صداهای آزاردهنده است. صدایی شبیه به سوت که هنگام ترمز شنیده میشود. این صدای جیغ مانند و تیز علاوه بر تمام شدن لنت ترمز، میتواند نشان از کیفیت نامرغوب لنتها نیز داشتهباشد.
عمل نکردن ترمز و کشیده شدن خودرو
از دیگر راه های تشخیص تمام شدن لنت ترمز توجه به عملکرد ترمز است. در واقع اگر برای کاهش سرعت یا توقف خودرو، پدال ترمز را بیش از حد فشار میدهید، اشکال در لنت ترمز دور از ذهن نیست. در این حالت معمولاً خودرو به یک سمت کشیده میشود. در صورت وقوع چنین وضعیتی مراجعه به فروشگاه لنت ترمز به منظور بررسی جدی و تعویض لنت توصیه میشود.
صدای خرخر مانند ترمز
چنانچه هنگام ترمزگیری صدایی خرخر مانند که حاکی از تماس قطعات فلزی است، به گوش میرسد، تمام شدن لنت گزینهای محتمل است. چرا که در صورت اتمام لنت و با برخورد قطعه فلزی با روتور، بروز چنین صداهایی کاملاً قابل انتظار است.
لرزش پدال
لرزیدن پدال ترمز یک راه تشخیص تمام شدن لنت ترمز محسوب میشود. لرزش، لگدزدن پدال و مواردی از این دست، همگی علائم آشکاری از اتمام لنت ترمز هستند. البته این امر در ترمزگیریهای عادی اهمیت ویژهای دارد. نه در مواردی نظیر ترمزهای ناگهانی و واکنشهای طبیعی سیستم ترمز ABS و نظایر آن.
علل درگیری لنت به دیسک ترمز
یکی از عوامل مهم فرسودگی و خرابی لنت، درگیری دائمی آن با دیسک ترمز است. جالب است بدانید، درگیری لنت و دیسک در سطح استاندارد خود نه تنها مشکل نیست، بلکه عاملی ضروری است. این درگیری توسط قطعهای به نام کالیپر ترمز صورت میگیرد. حال درصورت خرابی کالیپر و یا سایر قطعات مرتبط نظیر پینهای گیره ترمز، درگیری دائمی صورت میگیرد. این عامل سبب میشود تا حرارت و اصطکاک لنت و دیسک افزایش یابد و به دنبال آن، فرسودگی و خرابی لنت پدیدآید. یکی دیگر از علل درگیری لنت به دیسک ترمز، شکسته شدن قطعات نگهدارنده و فنرهاست. تخریب فنر کفشکها در لنتهای کاسهای یکی از موارد رایج در این زمینه است. لق یا تنظیم نبودن لنتها، گیرکردن پدال ترمز، گرفتگی لولههای ترمز و وجود مشکل در سیلندرهای ترمز نیز از دیگر موارد درگیری و لنت به شمار میرود.
جمع بندی :
لنت خوری و زودتمام شدن لنت، از جمله مشکلات رایج و آزاردهنده در رانندگی است. عوامل و پارامترهای مختلفی می تواند سبب وقوع چنین موردی شود. جنس و مرغوبیت لنت، شرایط و شیوه رانندگی غیراصولی، توجه به عمر مفید لنت در کنار رانندگی در مسیرهای پرترافیک و ناهموار برخی از مهمترین این موارد هستند. به منظور تشخیص تمام شدن لنت نیز میتوان به بازرسی ظاهری آن و مشاهده ضخامت لنت پرداخت. بررسی عملکرد لنت حین ترمزگیری، توجه به بروز صداهای ناآشنا و آزاردهنده و عدم تناسب فشار پدال و ترمز خودرو از دیگر راه های تشیص تمام شدن لنت ترمز میباشد.