در این مقاله، ابتدا ما انواع مختلف لنت ترمز را که احتمالاً با آنها روبرو شوید را بررسی میکنیم ، سپس مزایا و معایب آنها و اینکه هر نوع برای چه شرایطی مناسب است را بررسی می کنیم و در نهایت به فرق بین لنت سرامیکی و معمولی می پردازیم.
تشریح ساختمان یک لنت ترمز :
لنت ترمز یکی از اجزای حیاتی سیستم ترمز است. لنت با ایجاد اصطکاک با روتور ترمز باعث می شود تا چرخ خودرو شما متوقف شود. در اصل انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل می کند و همین دلیل گرم شدن ترمز است. اما قبل از اینکه به انواع لنت ترمز بپردازیم ، بیایید نگاهی اجمالی به هر یک از اجزای اساسی که در آنها وجود دارد ، بیندازیم.
توجه داشته باشید اگر از قبل می دانید که در لنت ترمز چه می گذرد و فقط به دنبال مقایسه بین انواع مختلف آن هستید ، می توانید فقط جدول مقایسه را در پایان مقاله بررسی کنید.
- بلوک اصطکاک : بلوک اصطکاک با روتور (یا دیسک ترمز) تماس می گیرد تا سرعت آنها کاهش یابد. بلوک های اصطکاکی ترکیبی از پودرها ، روان کننده ها ، الیاف ، پرکننده ها و مواد ساینده هستند که توسط رزین اتصال دهنده در کنار هم نگه داشته شده اند. مواد لنت بر عملکرد لنت ترمز شما تأثیر می گذارد ، که بعداً به آن می پردازیم.
- لایه زیرین : بعدی لایه زیرین است که رزین بیشتری برای اتصال بلوک اصطکاک به صفحه پشتی دارد. برخی از لنت های ترمز دارای سنسور (به نام squealer) هستند که هنگام فرسودگی لنت ترمز تا سطح زیر لایه ، صداهای تند و تیز تولید می کند. این هشداری است که نشان می دهد مواد اصطکاک فرسوده شده اند.
- چسب : ترمز حرارت زیادی تولید می کند. چسب باید بسیار مقاوم در برابر حرارت و به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند در این شرایط شدید و مکرر بلوک اصطکاک را روی صفحه پشتی نگه دارد.
- صفحه پشتی : صفحه پشتی ستون فقرات لنت ترمز است. این یک صفحه فولادی طراحی شده برای ایجاد فشار یکنواخت در امتداد بلوک اصطکاک هنگام درگیر شدن سیستم ترمز است.
- ورقه تنظیم تراز : به کاهش سطح سر و صدا و ارتعاش از صفحه پشتی به کالیپر ترمز کمک می کند.
اکنون که با اجزای اصلی لنت ترمز آشنا شدیم ، بیایید به سراغ انواع لنت های ترمز برویم :
در دهه ۱۹۵۰ ، لنت ترمز آزبست گزینه ای مناسب برای ترمزهای دیسکی بود. متأسفانه ، پدهای آزبست دارای پیامدهای شدید زیست محیطی و سلامتی بود – که منجر به توقف تولید آنها شد. از آن زمان ، سه جایگزین دیگر وارد شده اند :
لنت ترمز ارگانیک (آلی) : لنت ترمز مقرون به صرفه و روزمره شما
لنت ترمز ارگانیک که با نام “غیر آزبست آلی (NAO)” نیز شناخته می شود ، چیزی است که احتمالاً در هر خودروی جدید پیدا خواهید کرد. این جایگزین ترجیحی برای لنت ترمز آزبست برای اکثر خودروهای جدید در ایالات متحده است ، زیرا کم هزینه ترین بوده و کار ترمز را به خوبی انجام می دهد. مواد این بلوک اصطکاکی می توانند شیشه ، الیاف ، لاستیک ، کربن یا کولار باشند که با رزین مخلوط شده اند. این لنت های ترمز نرم ، بی صدا و روی روتورهای ترمز روان هستند.
با این حال، چون نرم هستند ، هنگام ترمز کمی فشار بیشتری نیاز دارند. به احتمال زیاد وقتی از آنها استفاده می کنید ، احساس پدال ترمز ” خمیرمانند” را تجربه خواهید کرد. لنت های آلی سریعتر فرسوده شده و مقداری گرد و غبار نامناسب ترمز تولید می کنند.
این لنت های ترمز گرم شدن را به خوبی تحمل نمی کنند و برای ترمزهای تهاجمی مناسب نیستند. با این حال، برای رفت و آمد منظم روزانه ، لنت های ارگانیک یک راه حل مقرون به صرفه ، کاربردی و همه جانبه هستند.
لنت ترمز نیمه فلزی : ترمز قوی با سرعت بالا
در مرحله بعد لنت ترمز نیمه فلزی قرار دارد. مواد اصطکاکی روی لنت ترمز نیمه فلزی دارای مقادیر زیادی فلز است که می تواند آهن ، مس ، پشم فولاد یا دیگر آلیاژهای کامپوزیت باشد. لنت های ترمز نیمه فلزی برای عملکرد در شرایط رانندگی شدید طراحی شده اند و بسیار متنوع هستند. آنها واکنش ترمزگیری بهتری نسبت به نمونه های ارگانیک خود دارند. دارای دوام لنت ترمز طولانی تر ، گزش سرد عالی هستند و در طیف وسیعی از دمای ترمز عملکرد خوبی دارند.
گزش سرد چییست ؟ Cold bite نیش سرد زمانی است که سطح اصطکاک خوب است وقتی ترمزها سرد هستند – اصطکاک بهتر به معنی ترمز بهتر است. لنت ترمز نیمه فلزی نیز در برابر محو شدن ترمز مقاومت بیشتری دارد زیرا گرما را به خوبی هدایت می کند و سیستم ترمز را خنک نگه می دارد. این برای طول عمر سیستم ترمز شما خوب است.
ترمز محو شده چیست؟ Brake fade عبارت است از کاهش موقت قدرت ترمز در اثر حرارت زیاد ناشی از ترمز مکرر که در سرعت های بالا یا تحت بارهای زیاد رخ می دهد ، مانند زمانی که هنگام رانندگی در شیب تند پدال ترمز را زیاد فشار می دهید.
یکی از اشکالات بدیهی آنها سر و صدا است. پد نیمه فلزی نیز گرد و غبار ترمز بیشتری تولید می کند ، بنابراین سریعتر خرده های بیشتری روی روتورهای جمع می شود.
یکی از معایب دیگر این است که آنها روی روتور ترمز تهاجمی تر هستند زیرا فلزی اند ، بنابراین شما باید روتورهای خود را بیشتر از جهت نازک شدن بررسی کنید.
لنت ترمز سرامیکی : نیروی توقف آرام
لنت ترمز سرامیکی در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافت. اینها از یک ترکیب سرامیکی متراکم (مانند سفال) با الیاف مس ریز و جاسازی شده یا سایر الیاف فلزی ساخته شده اند که باعث افزایش اصطکاک و هدایت حرارتی می شوند. لنت های ترمز سرامیکی بی صدا ترین نوع ترمز هستند. و حتی اگر سر و صدا کنند ، شما آنها را نخواهید شنید زیرا فرکانس های صدا خارج از محدوده شنوایی انسان هستند !
آنها کمترین مقدار گرد و غبار ترمز را تولید می کنند ، احساس ترمز محکم و راحت و طول عمر بیشتری نسبت به لنت های ترمز نیمه فلزی دارند. آنها در مقایسه با موتورهای نیمه فلزی در روتور ترمز ملایم ترند.
مزایا و معایب لنت سرامیکی نسبت به لنت معمولی :
- لنت های سرامیکی گران ترین گزینه از هر سه مورد هستند.
- در شرایط ترمز شدید گرما را به خوبی جذب نمی کنند زیرا مواد سرامیکی بیشتر شبیه عایق عمل می کنند تا هادی. این می تواند منجر به افزایش انتقال حرارت به سیستم ترمز شود ، بنابراین در ترمزهای مکرر و سنگین خوب عمل نمی کنند.
- علاوه بر این ، لنت های سرامیکی نسبت به لنت های ترمز نیمه فلزی سردی کمتری دارند و در هوای بسیار سرد کم اثر می کنند.
- آنها همچنین ضریب اصطکاک کمتری نسبت به لنت ترمزهای نیمه فلزی دارند (ضریب اصطکاک بالاتر به معنای توانایی ترمز بهتر است).
بنابراین ، در حالی که لنت های سرامیکی ویژگی های ترمز مناسبی دارند ، آنها برای استفاده با کارایی بالا یا شرایط شدید مناسب نیستند.
فرق لنت ترمز سرامیکی و نیمه فلزی :
اکنون که از انواع مختلف لنت های ترمز مطلع شده اید ، کدام را انتخاب کنیم؟ با استفاده از این جدول می توانید هر کدام را سریع مقایسه کنید :
به یاد داشته باشید که هر لنت ترمز مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگر مطمئن نیستید ، همیشه می توانید بجای خرید از فروشگاه های متفرقه و غیرمطمین ، لنت ترمز ماشین خود را از فروشگاه های مطمین همچون فروشگاه لنت استور با ضمانت بی قید و شرط و با مشاوره تهیه نمایید.
در نهایت لازم است یادآور شد که انتخاب لنت ترمز به عادات رانندگی ، شرایط رانندگی و هدف شما بستگی دارد :
برای رانندگی منظم روزانه ، ارگانیک مقرون به صرفه خوب کار می کند همچنین می توانید برای عمر طولانی ترمزهای سرامیکی بیشتر هزینه کنید و از مزیت فاقد سر و صدا بودن آنها لذت ببرید.
با این حال، اگر قرار است ترمزهای شدید انجام دهید ، مسابقه یا رانندگی های سنگین زیادی داشته باشید ، لنت ترمز نیمه فلزی بهترین گزینه شما است. همچنین برای آب و هوای بسیار سرد بهتر هستند زیرا عملکرد ترمز آنها در محدوده دمایی بسیار وسیع تر قابل اطمینان تر است.