تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

آنچه قراره در این مقاله بخوانید!

چگونه مجموعه توپی چرخ بد را تشخیص دهیم؟

شما می دانید که یک ماشین را بدون مجموعه ای از چرخ های محکم نمی تواند به درستی راند. چیزی که ممکن است ندانید این است که چرخ یک وسیله نقلیه فقط یک جزء ساده نیست و شامل چندین بخش یکپارچه مانند بلبرینگ چرخ، توپی، گل میخ چرخ، کلاهک گرد و غبار، سنسور ABS و غیره است. همه این قطعات به طور هماهنگ با هم کار می کنند و در معرض سوء استفاده منظم قرار می گیرند و باعث فرسودگی و در نهایت از بین رفتن آنها می شوند.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

اگر وسیله نقلیه شما علائم خرابی هاب چرخ را نشان می دهد  که باید تعویض شود، باید بررسی کنید که آیا علت این مشکل است یا خیر. صدای جیر جیر چرخه ای معمولاً صدایی است که ناشی از بلبرینگ چرخ است. با این حال، تراز نامناسب چرخ ها، بوش های فرسوده و لنت ترمز نیز می تواند منجر به این مشکل شود. بنابراین، مهم است که یاد بگیرید چگونه مونتاژ توپی چرخ بد را تشخیص دهید تا بتوانید علت مشکل را به طور دقیق مشخص کنید.

1-مجموعه توپی چرخ چیست؟

2-چگونه می توان مونتاژ توپی چرخ آسیب دیده را تشخیص داد؟

3-چه چیزی باعث خرابی مونتاژ توپی چرخ می شود؟

4- آیا باید با مونتاژ توپی چرخ آسیب دیده رانندگی کنید؟

5- نکاتی برای نگهداری و مراقبت از مجموعه توپی چرخ

6- آیا باید کل مجموعه توپی چرخ را تعویض کنم یا فقط بلبرینگ را؟

1-مجموعه هاب چرخ چیست؟

توپی چرخ بخش مهمی از وسیله نقلیه است که بار وسیله نقلیه را تحمل می کند. توپی چرخ، چرخ ها را در یک انتها و شفت محرک یا  محور CV را در سمت دیگر به هم متصل می کند. این نیرو را از محور CV به چرخ ها منتقل می کند. معمولاً دارای 4 یا 5 گل میخ بلند است تا چرخ ها را با کمک مهره ها نصب کنند. ترمزهای خودرو نیز به مجموعه توپی چرخ متصل است.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

توپی چرخ دارای بلبرینگ های دقیق، مهر و موم، سنسورهای سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سنسورهای سیستم کنترل کشش (TCS) و سنسورهای سرعت چرخ است. سنسورهای سرعت به طور مداوم سرعت را به ماژول کنترل ABS خودرو منتقل می کنند. این سیستم از این اطلاعات برای درگیر شدن ABS در هنگام ترمز شدید استفاده می کند و از سر خوردن خودرو جلوگیری می کند. سیستم کنترل کشش نیز از این سنسور ABS برای ارائه کشش بهینه در هنگام رانندگی استفاده می کند.

2-چگونه می توان مونتاژ توپی چرخ آسیب دیده را تشخیص داد؟

یک مجموعه توپی چرخ فرسوده یا خراب علائمی مانند صدای غرش یا صدای کلیک از چرخ، لرزش فرمان، کشیدن غیرعادی خودرو از کناره، و سایش ناهموار لنت ترمز یا روتور را نشان می دهد. اگر متوجه این علائم شدید، وقت آن است که مجموعه توپی چرخ خود را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح خودرو و همچنین ایمنی خود اطمینان حاصل کنید. در اینجا یک راهنمای گام به گام وجود دارد که به شما در تشخیص مونتاژ توپی چرخ کمک می کند.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

بازرسی برای بازی

با جستجوی بازی قابل توجه در چرخ فقط با استفاده از دستان خود، می توانید مونتاژ توپی چرخ نامناسب را بررسی کنید. با دنبال کردن این مراحل می توانید به راحتی آن را بررسی کنید. ماشین را با استفاده از پایه جک و جک بلند کنید و چرخ جلو یا عقب (هر کدام که روی زمین است) را با استفاده از گیره چرخ محکم کنید. چرخ را با هر دو دست در موقعیت های ساعت 12 و 6 بگیرید. به آرامی چرخ را به جلو و عقب تکان دهید تا ببینید آیا بازی یا شلی وجود دارد یا خیر. بازی کم یا بدون بازی برای مونتاژ توپی چرخ خوب در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات، زمانی که توپی چرخ شما در مراحل اولیه آسیب قرار دارد، این احتمال وجود دارد که بازی کمی نشان دهد یا اصلا پخش نشود. اگر متوجه بازی شدیدی شدید و می‌شنوید که بلبرینگ‌های چرخ به هم می‌خورند و صدا ایجاد می‌کنند، مجموعه توپی چرخ خود را تعویض کنید.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

بررسی ناهمواری

اگر پس از بررسی مرحله 1 در بلبرینگ بازی وجود نداشته باشد، بلبرینگ های داخل مجموعه توپی ممکن است فرسوده شده و بدون بازی آسیب ببینند. در چنین شرایطی، خودرو صدای غرغر ایجاد می کند و گرمای بیش از حد در هنگام رانندگی تولید می کند. مونتاژ توپی چرخ را از نظر زبری بررسی کنید: وسیله نقلیه را بالا ببرید و با استفاده از پایه جک آن را محکم کنید. هر دو چرخ مجاور را همزمان بچرخانید و بررسی کنید کدام یک زودتر متوقف شده و صدا ایجاد می کند. چرخ را از توپی خارج کنید. یک پین کشویی را بردارید و کالیپر ترمز را کج کنید تا لنت ها روی روتور کشیده نشوند. توپی را با دست بچرخانید و به مقاومت یا لرزش غیرعادی توجه کنید. هاب را با هاب های دیگر خودرو مقایسه کنید تا خراب شده را تشخیص دهید. این روند را با تمام مجموعه های توپی چرخ دیگر روی ماشین تکرار کنید. اگر زبری و مقاومت احساس شود، مجموعه توپی چرخ باید تعویض شود. هنگام چرخاندن مجموعه چرخ/لاستیک، دست خود را روی فنر مارپیچ قرار دهید. ارتعاشات شدیدی که از طریق سیم پیچ احساس می شود، مجموعه توپی چرخ فرسوده را نشان می دهد.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

گوش دادن به هر سر و صدا

توپی چرخ معیوب می تواند صدای غرغر در حین حرکت وسیله نقلیه شما ایجاد کند. شما ممکن است این را بشنوید، اما نمی توانید آن را احساس کنید. بنابراین، برای انجام یک تشخیص کامل، به بالابر نیاز دارید. شما باید وسیله نقلیه خود را در هوا بچرخانید، و انجام این کار روی پایه های جک می تواند خطرناک باشد زیرا ماشین شما می تواند از پایه جک خارج شود. مراحل زیر را دنبال کنید:

وسیله نقلیه خود را روی یک بالابر بالا ببرید و حمایت کنید. وسیله نقلیه را روشن کنید و با سرعت متوسط ​​شیرجه بزنید. دست خود را روی بند فرمان قرار دهید و لرزش و صدا را احساس کنید. همچنین می توانید از گوشی پزشکی مکانیکی برای گوش دادن به نویز استفاده کنید. در حین انجام این کار مراقب باشید و خود و ابزار خود را از قطعات متحرک محافظت کنید تا از هر گونه حادثه ای جلوگیری کنید. سطح نویز هاب های مختلف را مقایسه کنید. پر سر و صداتر احتمالاً بد است و باید تعویض شود. همچنین می توانید این کار را با استفاده از گوشی پزشکی الکترونیکی مانند Steelman Pro-65001 انجام دهید. این گوشی‌های هوشمند دارای میکروفون‌های جداگانه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را در هر چرخ قرار داد و می‌تواند یک مجموعه توپی چرخ معیوب را مشخص کند.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

مجموعه توپی چرخ را از نظر فرسوده بودن بازرسی کنید

حرکت جانبی یا مقدار انحراف توپی از مرکز به عنوان خروج توپی چرخ گفته می شود. خروجی هاب می تواند باعث لرزش خفیف تا بیش از حد در فرمان، کل وسیله نقلیه یا پدال ترمز شود. بازرسی رانات یک تمرین روزمره نیست و تنها چند مکانیک این روش را برای بررسی توپی چرخ شما انجام می دهند. برای انجام این بازرسی، به یک نشانگر شماره گیری نیاز دارید. مراحل زیر را برای بررسی خروجی انجام دهید:

وسیله نقلیه را بالا ببرید و آن را با پایه جک محکم کنید. چرخ ها را با استفاده از گیره چرخ روی زمین محکم کنید. چرخ را بردارید و کالیپر ترمز و روتورها را نیز بردارید. صفحه را روی بند فرمان نصب کنید. نوک گیج صفحه را روی صفحه هاب قرار دهید و گیج صفحه را روی 0.050 اینچ قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که نوک در دورترین نقطه از مرکز هاب قرار دارد. با چرخاندن صفحه آن و قفل کردن آن در آنجا گیج صفحه را صفر کنید. توپی چرخ را به آهستگی بچرخانید و تغییر در قرائت های گیج شماره گیری برای خروجی را یادداشت کنید. این قرائت‌ها را با مشخصات سازنده برای هر خروجی مقایسه کنید. دورترین نقطه روی صورت حداکثر خروجی را نشان می دهد. حداکثر خروجی مجاز به مشخصات سازنده بستگی دارد، بنابراین همیشه مشخصات وسیله نقلیه خود را در دفترچه راهنما بررسی کنید. اگر خروجی بیش از حد مجاز باشد، ممکن است مجبور شوید مجموعه توپی چرخ را تعویض کنید.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

مانیتور برای گرمای بیش از حد

اصطکاک در بلبرینگ ها آنها را گرمتر از حد معمول می کند. عدم روانکاری در بلبرینگ ها می تواند باعث اصطکاک و سایش بیش از حد شود. اگرچه این روش چندان دقیق نیست، اما ثابت می‌کند که هنگام بازرسی از نظر توپی و بلبرینگ چرخ بد، مفید است. برای بررسی، به یک دماسنج مادون قرمز نیاز دارید. وسیله نقلیه خود را در حین گوش دادن به صدای بلبرینگ هاب خود تا فاصله ای دور برانید. پس از رانندگی آزمایشی، وسیله نقلیه خود را پارک کرده و دمای هاب را با دماسنج مادون قرمز خود بررسی کنید. اگر دمای هاب متفاوت باشد، گرمتر به احتمال زیاد آسیب دیده است.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

3-چه چیزی باعث خرابی مونتاژ توپی چرخ می شود؟

توپی چرخ ها برای مدت طولانی دوام می آورند، اما درست مانند هر قسمت دیگر، به دلیل استفاده طولانی مدت و قرار گرفتن در معرض عناصر جاده فرسوده می شوند. سه عامل اصلی که باعث آسیب به مجموعه توپی چرخ می شود عبارتند از:

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

1- اثرات و حوادث

هرگاه لاستیک وسیله نقلیه شما به چاله، حاشیه یا مانع بزرگ برخورد کند، این احتمال وجود دارد که بلبرینگ چرخ شما آسیب ببیند. بلبرینگ یا می شکند یا ضعیف می شود و در نهایت منجر به شکست می شود. اگر فرمان پذیری خودروی شما پس از برخورد شدید به چاله یا مانع تغییر کرد، وقت آن است که مجموعه توپی چرخ را بررسی کنید.

2-آلودگی و عدم روانکاری

مانند هر جزء دیگر در زیر بدنه خودرو، توپی چرخ ها نیز در معرض آب، خاک، گرد و غبار و سایر آلاینده ها هستند. این باعث می شود که اجزای خودرو به مرور زمان خورده شوند. خودروها در آب و هوای سرد در معرض نمک جاده هستند و در مناطق بارانی ممکن است آب بر روی اجزای زیر خودرو پاشیده شود. این آلودگی ها باعث آسیب رساندن به بلبرینگ ها و افزایش اصطکاک بین اجزای بلبرینگ و در نهایت آسیب به مجموعه توپی چرخ می شود.

3-تراز نادرست

وظیفه اصلی مجموعه توپی چرخ این است که محور و چرخ را به هم وصل کرده و به چرخ اجازه می دهد تا به آرامی بچرخد. هنگامی که وسیله نقلیه شما در یک خط مستقیم حرکت می کند، تنها کمترین فشار را به بلبرینگ چرخ وارد می کند. تراز نامناسب وسیله نقلیه،  آن را به یک سمت می کشد و در حین رانندگی هر ثانیه نیاز به اصلاح جهت دارد. در چنین شرایطی باید فرمان خود را کمی بچرخانید تا خودرو مستقیم حرکت کند. این باعث ایجاد استرس در بلبرینگ می شود و منجر به کاهش عمر بلبرینگ چرخ می شود. اطمینان حاصل کنید که وسیله نقلیه شما دارای تراز مناسب چرخ ها برای جلوگیری از چنین مشکلاتی است.

4-آیا باید با مونتاژ توپی چرخ آسیب دیده رانندگی کنید؟

مجموعه توپی چرخ یک جزء محکم است که برای مدت طولانی دوام می آورد، اما گاهی اوقات ممکن است زودتر از حد انتظار فرسوده شود. اکثر رانندگان در طول عمر وسیله نقلیه خود باید با مجموعه هاب آسیب دیده روبرو شوند. یک مجموعه توپی چرخ آسیب دیده ممکن است به شدت خراب شود و باعث شود کنترل وسیله نقلیه خود را از دست داده و جان خود را به خطر بیندازید. همچنین بر عملکرد صحیح خودروی شما تأثیر می گذارد و می تواند سایش و پارگی سایر اجزای حیاتی از جمله ترمز، گیربکس، شفت محور  و مفاصل CV را افزایش دهد. در بدترین حالت، مونتاژ چرخ نامناسب حتی ممکن است رخ دهد و چرخ شما را از وسیله نقلیه جدا کرده و باعث تصادف بزرگ شود. بنابراین، توصیه می‌شود در صورت بد بودن مونتاژ پاشنه، رانندگی نکنید و در اسرع وقت آن را تشخیص دهید.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

5-نکاتی برای نگهداری و مراقبت از مونتاژ توپی چرخ

روغن کاری مناسب باعث می شود توپی چرخ شما برای مدت طولانی به طور موثر کار کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که با روغن کاری مجدد در فواصل زمانی توصیه شده و با استفاده از مشخصات مناسب روغن ها و گریس ها، روغن کاری را حفظ کنید. به طور معمول مجموعه توپی چرخ را برای هر گونه علائم نشتی ناشی از کاسه نمدهای آسیب دیده بررسی کنید. علاوه بر این، عمر توپی چرخ شما به عادات رانندگی و شرایط جاده شما بستگی دارد. رانندگی  خشن  می تواند باعث شود که مجموعه توپی چرخ شما قبل از پایان عمر خود آسیب ببیند. عادات صحیح رانندگی و حرکت آهسته در اطراف دست اندازها و پیچ ها فشار وارده بر هاب ها را کاهش می دهد و باعث می شود آنها دوام بیشتری داشته باشند.

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

6- آیا باید کل مجموعه توپی چرخ را تعویض کنم یا فقط بلبرینگ را؟

تشخیص مجموعه توپی چرخ فرسوده | نکاتی مراقبت از مجموعه توپی چرخ | لنت استور

اکثر مجموعه های هاب این روزها واحدهای مهر و موم شده هستند و بدون از بین بردن آنها نمی توان آنها را برچید. اما مجموعه‌های توپی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را جدا کرد، بنابراین بلبرینگ‌ها را می‌توان جداگانه تعویض کرد. در هر صورت، همیشه توصیه می شود توپی ها را در هر دو طرف به طور همزمان تعویض کنید. این نه تنها به شما کمک می کند تا کیفیت سواری وسیله نقلیه خود را بهبود بخشید، بلکه باعث صرفه جویی در وقت و هزینه ای که برای نیروی کار خرج می کردید نیز می شود. در نهایت، یافتن یک مجموعه توپی چرخ جایگزین عالی نقش حیاتی در عملکرد و عمر قطعه دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید شما در حال حاضر خالی است.

بازگشت به فروشگاه

پنل کاربری

محصولات پرفرش