علت خرابی کالیپر ترمز و نحوه تعمیر آن
کالیپرهای ترمز در کنار لنت ترمز و دیسک ترمز جزء مهم ترین قطعات سیستم ترمز خودرو شما هستند. هنگامی که پدال ترمز خود را به سمت پایین فشار می دهید، یک سیلندر اصلی در محفظه موتور، مایع ترمز درون آن را تحت فشار قرار می دهد تا یک پیستون را فعال کند. این پیستون به کالیپر ترمز فشار می آورد که به عنوان گیره ای عمل می کند که لنت های ترمز را بر روی دیسک های ترمز در حال چرخش فشار می دهد. این فشار باعث ایجاد اصطکاک میشود که چرخش چرخها را کند میکند تا سرعت آنها کاهش یا متوقف شود.
9 نشانه خرابی کالیپر ترمز
انتظار می رود کالیپرهای ترمز به اندازه وسیله نقلیه شما یا تا حدود 100000 مایل دوام بیاورند. آنها مکانیسم های محکم و ساده ای هستند که به اندازه لنت ها یا دیسک ها در معرض ساییدگی نیستند. با این وجود، اما ممکن است آنها دچار خرابی شوند. در اینجا علائم و نشانه هایی وجود دارد که ممکن است نشان دهد شما نیاز به خرید کالیپر ترمز نو یا دست دوم دارید.
1-چراغ هشدار داشبورد
اگر چراغ های هشدار ترمز شما روشن شود، نشانه این است که مشکلی در سیستم ترمز خودرو شما رخ داده است. اگرچه می تواند به معنای چندین مشکل مختلف در سیستم ترمز باشد، اما می تواند نشانه ای از خرابی کالیپرهای ترمز باشد.
2-نشت می کند
اگر متوجه روغن ترمز در محفظه موتور یا اطراف چرخ های خود شده اید، ممکن است نشانه این باشد که کالیپر ترمز شما نشتی داشته و مایع را تخلیه می کند. نشتی می تواند از طریق پیچ یا آب بند پیستون ایجاد شود.
3-کشیدگی وسیله نقلیه به یک طرف
گاهی اوقات کولیس ها(کالیپرها) هنگام فشار دادن به لنت ها و دیسک ها ممکن است گیر کنند. اگر کالیپر گیر کرده باشد که به شدت در یک طرف وسیله نقلیه می کشد، ممکن است هنگام ترمز گرفتن یا حتی هنگام رانندگی احساس کشش خودرو به یک سمت شوید. تعویض کولیس گیر کرده باید بلافاصله این مشکل را برطرف کند.
4-سایش ناهموار لنت ترمز
مانند کشیدن به یک سمت، کالیپر ترمز گیر کرده می تواند لنت ترمزی را که به آن فشار می دهد فرسوده کند و باعث ساییدگی و پارگی ناهموار شود. همیشه توصیه می شود که هر چهار لنت ترمز را تعویض کنید، حتی اگر فقط یک طرف آن فرسوده شده باشد. لنت های ترمز باید کاملاً با یکدیگر هماهنگ باشند تا به درستی کار کنند.
5-کاهش قدرت توقف
یک کالیپر ترمز معیوب توانایی خودروی شما را برای توقف موثر کاهش می دهد. اگر احساس میکنید که برای توقف به فشار بیشتری نیاز دارید، مثلاً باید پدال ترمز را به طور مداوم فشار دهید، سیستم ترمز خود را بررسی کنید.
6-پدال ترمز اسفنجی نرم
اگر کالیپر ترمز به درستی فشرده نشود، پدال ترمز شما ممکن است هنگام استفاده از آن نرم یا اسفنجی به نظر برسد. به همین ترتیب، کالیپری که روغن ترمز نشتی دارد نیز میتواند باعث شود پدال اسفنجی شود.
7- صدای کوبیدن
شل بودن کالیپرهای ترمز یا کالیپرهایی که جدا شدهاند میتوانند به اطراف جهش کنند و باعث ایجاد صدای تق تق میشوند که میتواند با حرکت وسیله نقلیه شما بر روی دست اندازها بدتر شود.
8-جیغ کشیدن
اگر کالیپر چسبنده دارید، ممکن است به طور مداوم لنت های ترمز را به دیسک ترمز فشار دهد و در نتیجه صدای جیر جیر یا ساییدگی ایجاد شود.
9-بو می دهد
یک کالیپر گیر کرده همچنین می تواند باعث بوی نامطبوع ترمز داغ شود زیرا اصطکاک و گرما بین لنت ها و دیسک ایجاد می شود، یا حتی ممکن است متوجه خروج دود از وسیله نقلیه خود شوید.
چه چیزی باعث ایجاد مشکلات کالیپر ترمز می شود؟
در حالی که کالیپرهای ترمز اجزای بسیار محکمی هستند، به طور مداوم در معرض گرمای زیادی قرار می گیرند که باعث سایش و پارگی می شود. آنها همچنین می توانند تحت تأثیر کثیفی، گرد و غبار ترمز و زباله قرار گیرند و باعث چسبندگی یا در نهایت از بین رفتن آنها شوند. چهار جزء دیگر در سیستم ترمز ممکن است از کار بیفتند، نشت کنند یا بچسبند که بر کالیپرهای ترمز تأثیر می گذارد:
شیلنگ ترمز: شلنگ فرسوده ممکن است به این معنی باشد که روغن ترمز فقط یک طرف جریان دارد – به سمت کالیپرها. این فشار مداوم به این معنی است که کالیپر می تواند بچسبد.
شیار کالیپر: کالیپرها دارای شیارهایی هستند که لنت های ترمز را محکم می کند و اجازه می دهد لنت ها در هنگام ترمزگیری به آرامی به داخل و خارج شوند. اگر لنت های ترمز به دلیل عدم روانکاری، زباله یا کثیفی گیر کنند، خود کالیپرها ممکن است گیر کنند.
پیچ و مهره های کالیپر: پاره شدن چکمه های لاستیکی روی پیچ های کالیپر می تواند به این معنی باشد که به مرور زمان روغن کاری خود را از دست می دهند و باعث چسبیدن کالیپر ترمز می شود.
پیستون کالیپر: اگر پیستون های کالیپر و محفظه کالیپر به خوبی تراز نباشند، می تواند باعث خم شدن پیستون در هنگام ترمز شود.
بررسی منظم وضعیت دیسکها و لنتهای ترمز ایده خوبی است تا مطمئن شوید که هیچ مشکلی وجود ندارد که نشانه خرابی کالیپر باشد یا اینکه یک مشکل موجود میتواند بر کالیپرها تأثیر بگذارد. همیشه هر دو جفت لنت ترمز را هنگامی که یکی از جفت ها به طور ناهموار فرسوده شده است تعویض کنید و روغن ترمز خود را پر نگه دارید تا مطمئن شوید که هر قطعه به خوبی کار می کند.
اگر تجربه کافی برای بررسی سیستم ترمز خود ندارید، از یک مکانیک حرفه ای بخواهید که این کار را برای شما انجام دهد. به عنوان یک راهنمای کلی، باید هر شش ماه یکبار سیستم ترمز خود را چک کنید.