روتورهای ترمز هر چند وقت یکبار باید تعویض شوند؟
فرکانس تعویض روتورها می تواند بسته به عوامل مختلفی از جمله نوع وسیله نقلیه، شرایط رانندگی و توصیه های سازنده متفاوت باشد. در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد:
مسافت پیموده شده:
سایش دیسک ترمز ارتباط نزدیکی با مسافت پیموده شده خودرو دارد. هرچه مایل های بیشتری رانندگی کنید، تعداد دفعات تماس دیسک ترمز با لنت ترمز بیشتر می شود و به طور طبیعی سایش جدی تر می شود. بنابراین مسافت پیموده شده یکی از عوامل مهم در تعیین دفعات تعویض دیسک ترمز است.
به طور کلی، روتورها ممکن است نیاز به تعویض هر ۳۰۰۰۰ تا ۷۰۰۰۰ مایل داشته باشند. با این حال، مهم است که روتورها را به طور مرتب بررسی کنید و بر اساس شرایط خاص وسیله نقلیه و عادات رانندگی خود، در صورت نیاز آنها را تعویض کنید.
علائم فرسودگی:
لرزش هنگام ترمزگیری می تواند نشان دهنده فرسودگی روتورها باشد. شیارها، ترک ها یا تاب برداشتن روی سطح روتور نیز نشانه هایی از نیاز به تعویض روتورها هستند. صداهای غیرمعمول، مانند ساییدن یا جیغ زدن، هنگام ترمزگیری نیز می تواند نشان دهنده سایش روتور باشد.
عادات رانندگی:
عادات رانندگی راننده تأثیر قابل توجهی بر سایش دیسک ترمز دارد. عادات بد رانندگی مانند ترمزهای ناگهانی مکرر، ترمزهای طولانی مدت در سراشیبی و رانندگی با بار سنگین، باعث سایش سریع دیسک ترمز می شود. برعکس، رانندگی ملایم و استفاده مناسب از ترمزها می تواند به طور موثری عمر مفید دیسک های ترمز را افزایش دهد.
بار وسیله نقلیه:
بار خودرو نیز عامل مهمی در سایش دیسک ترمز است. هر چه وزن وسیله نقلیه بیشتر باشد، نیروی بیشتری برای ترمز نیاز است و دیسکهای ترمز سریعتر دچار سایش میشوند. بنابراین، هنگام رانندگی با بارهای سنگین، فرکانس تعویض دیسک ترمز ممکن است متناسب با آن افزایش یابد.
جنس و کیفیت دیسک ترمز:
دیسک های ترمز ساخته شده از مواد مختلف مقاومت سایش متفاوتی دارند. دیسک های ترمز باکیفیت بالا، معمولا عمر طولانی تری دارند، در حالی که دیسک های ترمز با کیفیت پایین ممکن است راحت تر فرسوده شوند و نیاز به تعویض مکرر داشته باشند.
شرایط رانندگی:
پیچیدگی شرایط رانندگی نیز بر سایش دیسک ترمز تأثیر می گذارد. رانندگی در جاده های کوهستانی، جاده های شلوغ یا محیط هایی که نیاز به ترمز مکرر دارند، سایش دیسک های ترمز را تسریع می کند. ترمزهای مکرر، مانند ترافیک توقف و حرکت یا در جاده های تپه ای، می تواند باعث فرسودگی سریع تر روتورها شود. رانندگی در شرایط سخت، مانند جادههای غبارآلود یا شن، میتواند فرسودگی و پارگی روتورها را تسریع کند. در چنین مواردی، روتورها ممکن است نیاز به بازرسی و تعویض مکرر داشته باشند. هنگام رانندگی در جاده هایی با شرایط جاده ای بهتر مانند بزرگراه ها، فرکانس ترمز کمتر است و سایش دیسک ترمز نسبتاً کاهش می یابد.
وضعیت نگهداری سیستم ترمز:
وضعیت تعمیر و نگهداری سیستم ترمز نیز بر فرکانس تعویض دیسک ترمز تأثیر می گذارد. تعمیر و نگهداری منظم و بازرسی سیستم ترمز مانند تعویض روغن ترمز، تمیز کردن سیستم ترمز و غیره می تواند عمر مفید دیسک ترمز را افزایش دهد. برعکس، اگر تعمیر و نگهداری سیستم ترمز نادیده گرفته شود، ممکن است باعث شود دیسک ترمز زود فرسوده شود و نیاز به تعویض مکرر داشته باشد.
نشانگر سایش دیسک ترمز:
برخی از خودروها مجهز به نشانگر سایش دیسک ترمز هستند که زمانی که دیسک های ترمز تا حدی فرسوده شوند، سیگنال هشداری ارسال می کند. در این زمان، صاحبان خودرو باید دیسک ترمز را به موقع تعویض کنند تا از خطرات ایمنی جلوگیری شود.
نوع وسیله نقلیه و استفاده:
برای خودروهای سواری و کامیون های سبک، روتورها معمولاً مانند سایر اجزاء نیازی به تعویض مکرر ندارند. با این حال، اگر خودرو برای کاربردهای سنگین، مانند بکسل یا خارج از جاده استفاده شود، روتورها ممکن است سریعتر فرسوده شوند و نیاز به تعویض مکرر داشته باشند.
توصیه های سازنده:
سازنده خودرو معمولاً برنامه های تعمیر و نگهداری را ارائه می دهد که شامل توصیه هایی برای جایگزینی روتور است. پیروی از این دستورالعمل ها برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد وسیله نقلیه مهم است.
آیا باید هر دو روتور را تعویض کنم یا فقط یکی را؟
توصیه می شود هر دو دیسک ترمز (روتور) را به طور همزمان تعویض کنید. در اینجا به چند دلیل اصلی اشاره می شود:
از ترمز ناهموار بپرهیزید:
اگر فقط یک دیسک ترمز را تعویض کنید، ممکن است باعث ترمز ناهموار شود که باعث می شود هنگام ترمزگیری خودرو به یک سمت حرکت کند. به این حالت کشش ترمز می گویند. ترمز ناهموار همچنین می تواند سایش سایر قطعات مانند لنت ترمز، کالیپرها و روتورهای قدیمی ترمز را افزایش دهد.
بهبود کارایی و ایمنی ترمز:
پس از اینکه دیسک ترمز تا حدی فرسوده شد، عملکرد آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. اگر فقط یک دیسک ترمز فرسوده را تعویض کنید و دیسک ترمز قدیمی دیگر را در جای خود بگذارید، می تواند منجر به نیروی ترمز ناهموار روی محور شود و عملکرد ترمز را کاهش دهد. در شرایط ترمز اضطراری، این عملکرد ناهموار می تواند بر سرعت توقف خودرو تأثیر بگذارد و خطرات در جاده را افزایش دهد.
از تاب برداشتن یا آسیب دیدن روتور ترمز اجتناب کنید:
اگر یکی از روتورهای ترمز به دلیل گرمای بیش از حد یا سایش بیش از حد تاب خورده یا آسیب دیده باشد، این معمولاً نشانه آن است که روتور ترمز کواکسیال دیگر نیز آسیب دیده است. دیسکهای ترمز تغییر شکل یافته میتوانند باعث لرزش فرمان یا پدال ترمز در هنگام ترمزگیری شوند و در نتیجه یک تجربه رانندگی ناخوشایند و خطرناک ایجاد شود.
هزینه و مزایای بلند مدت:
در حالی که تعویض فقط یک روتور ترمز در کوتاه مدت هزینه کمتری دارد، مزایای بلند مدت تعویض هر دو روتور ترمز بسیار بیشتر از صرفه جویی کوتاه مدت است. تعویض همزمان هر دو دیسک ترمز، سایش یکنواخت، عملکرد مطلوب ترمز را تضمین می کند و عمر لنت ترمز و سایر اجزای سیستم ترمز شما را افزایش می دهد.
توصیه های سازنده:
اکثر سازندگان و مکانیک های خودرو توصیه می کنند برای حفظ عملکرد ترمز متعادل، روتورهای ترمز را به صورت جفت تعویض کنید. در واقع، بسیاری از وسایل نقلیه جدیدتر نیاز به تعویض همزمان هر دو دیسک ترمز دارند، به خصوص اگر از سیستم ترمز با کارایی بالا یا ضد قفل (ABS) استفاده شود، جایی که دقت بسیار مهم است.
در نتیجه فاکتورهای زیادی وجود دارد که بر دفعات تعویض دیسک ترمز تأثیر می گذارد، از جمله مسافت پیموده شده، عادت های رانندگی، بار خودرو، مواد و کیفیت دیسک ترمز، شرایط جاده و نگهداری سیستم ترمز. به منظور افزایش طول عمر دیسک ترمز و کاهش فرکانس تعویض، صاحبان خودرو باید عادات رانندگی خوبی داشته باشند، به طور منظم سیستم ترمز را نگهداری و بازرسی کنند و مواد و مارک دیسک ترمز مناسب را انتخاب کنند.